Voor de derde keer fietsen we naar de boerderij; de zon schijnt in ons gezicht en de wind met windkracht 4 Beaufort waait ons tegen. Maar halen toch een snelheid van 16 km/uur.
Overalls aantrekken...
Ons beschermen tegen de zon...We zijn klaar om onze handen uit de mouwen te steken.
Eerst het weerbericht.
Hebben we ons goed georiƫnteerd met de zon en het kompas?
De windkracht wordt gemeten met een anemometer.
Onze volgende opdracht is een plattegrond maken van onze moestuin. We gebruiken schaal 1:100.
Dan noteren we welke gewassen we kweken per perseel.
Zijn dat kruiden of is dat onkruid????
En dan aan het werk. Aardappelen planten (Nore en Dorien)
Salade planten in een kleine serre.(Marit en Jana)
Ajuin planten (Fouad en Mila)
De laatste sjalotten poten. (Jude en Rayan)
Nog eens de plattegrond maken, nu door de tweede groep.
En worden vandaag ook radijzen gezaaid. Hoe je dat moet doen kan je lezen op het zaadzakje.(Arthur en Ellen)
Is er nog plaats om spinazie te zaaien? (Youssef en Martha)
Thibo en Yaro zaaien nog eens erwtjes.
Geike en Maxine planten salade in de grote serre. We zijn benieuwd waar ze het best zal groeien.
Bij Els gaat het over mest en oppervlakte. Er bestaan 2 soorten mest. Organische mest komt uit de natuur. Dat zijn uitwerpselen van dieren en compost van planten. De mens maakt ook zelf mest. Dat is anorganische mest. Daarin zit Kalium, fosfor en Stikstof. Op de boerderij proberen ze zoveel mogelijk organische mest te gebruiken. Per oppervlakte is er een bepaalde hoeveelheid mest toegestaan. Mest zorgt dat het land vruchtbaarder wordt. Maar teveel mest is niet goed.
Van 2 percelen moeten we de afmetingen afstappen en de oppervlakte berekenen.Zijn dat kruiden of is dat onkruid????
En dan aan het werk. Aardappelen planten (Nore en Dorien)
Salade planten in een kleine serre.(Marit en Jana)
Ajuin planten (Fouad en Mila)
De laatste sjalotten poten. (Jude en Rayan)
Nog eens de plattegrond maken, nu door de tweede groep.
En worden vandaag ook radijzen gezaaid. Hoe je dat moet doen kan je lezen op het zaadzakje.(Arthur en Ellen)
Is er nog plaats om spinazie te zaaien? (Youssef en Martha)
Thibo en Yaro zaaien nog eens erwtjes.
Geike en Maxine planten salade in de grote serre. We zijn benieuwd waar ze het best zal groeien.
Bij Els gaat het over mest en oppervlakte. Er bestaan 2 soorten mest. Organische mest komt uit de natuur. Dat zijn uitwerpselen van dieren en compost van planten. De mens maakt ook zelf mest. Dat is anorganische mest. Daarin zit Kalium, fosfor en Stikstof. Op de boerderij proberen ze zoveel mogelijk organische mest te gebruiken. Per oppervlakte is er een bepaalde hoeveelheid mest toegestaan. Mest zorgt dat het land vruchtbaarder wordt. Maar teveel mest is niet goed.
Dan moeten we de oppervlakte in landmaten omzetten. Je weet wel: ha, a en ca.
In een spel moeten we zoveel mogelijk kaartjes verzamelen. Daarop staan oppervlaktes in oppervlaktematen. Wij moeten de passende landmaten zoeken. Tof hoor!
In een spel moeten we zoveel mogelijk kaartjes verzamelen. Daarop staan oppervlaktes in oppervlaktematen. Wij moeten de passende landmaten zoeken. Tof hoor!
Half 12. Tijd om op te ruimen en te vertrekken. Tot volgende week.
Groet
Klas 6
Geen opmerkingen:
Een reactie posten